AI för lärande – vad kommer först?

1024 1024

Vad kommer bli de riktig stora effekterna av AI för lärande i arbetet? 

Nio månader efter att ChatGPT lanserades har tjänsten 60 miljoner dagliga besökare, och nyttjas av alla grupper av användare och på alla sätt. Inte minst för lärande.  

Min spaning är att detta kommer först:   

  1. Du kan ställa frågor om ämnen du behöver kunskap om, och få väldigt mycket bättre svar jämfört med att googla, och mycket snabbare än att läsa en bok. 
  2. Du kommer kunna skapa nytt och anpassat utbildningsmaterial mycket snabbare.
  3. När du får nya arbetsuppgifter kommer du kunna beställa en personlig lärplan som bygger på vilken kunskap du redan har, och vad du behöver kunna i ditt nya uppdrag.

 Den första punkten har redan hänt. Väldigt många använder ChatGPT för att få svar på frågor i det dagliga arbetet. ”Just In Time Learning” i form av en personlig lärare och mentor. 

 Testa även Microsofts Bing Chat, som känns mer som en sökmotor än vad ChatGPT gör. Du kan välja mellan att få mer exakta eller kreativa svar och Bing Chat ger även källhänvisningar. På det hela taget får du en annan användarupplevelse och lite annorlunda svar. Prova själv!

 Den andra nyttan – att skriva utbildningsmaterial – är på god väg att bli riktigt stort. Många produktionsverktyg bygger in AI-funktioner i sina verktyg, för att skriva texter, övningar, och kunskapstester. AI blir en automatiserad manusförfattare och animatör som även kan skapa spel, simuleringar, virtuell verklighet och augmented reality.

Och det går såklart lika bra att fråga ChatGPT eller Bing om att först ta fram ett kursprogram och sedan skriva texter och övningar för varje avsnitt. Än så länge måste resultatet granskas av någon med ämneskunskap, men arbetet går mycket fortare än att börja skriva på ett blankt papper.

Och det är den tredje företeelsen som kommer leda till den största effekten för lärande i arbetslivet. Förändringstrycket ökar konstant, och få företag lyckas tillgodose kunskapsbehoven så att varje medarbetare får just det lärande som behövs, exakt när det behövs. Men tänk om du kunde få svar på frågan: ”Utifrån vad jag kan idag, och att jag ska jobba med det här projektet i höst, vad behöver jag lära mig? Kan du föreslå en lärresa åt mig?”

AI-verktyget läser av vilken kunskap och erfarenheter du har – i LMSet men även på Linkedin och från andra källor – och jämför med projektets mål och vad som ingår i uppdraget. Du får ett förslag på en personlig lärplan i flera steg, där kunskaperna bygger på varandra och det finns lagom med tid att reflektera och sedan använda kunskaperna i arbetet. När det är dags för nästa utbildningssteg är tiden redan avsatt i din kalender och ett helt nytt och anpassat utbildningsmaterial är färdigskrivet och animerat. Din lärresa revideras inför varje steg, om till exempel projektet förändras, om du upptäcker ett kunskapsgap eller lär dig snabbare än vad den första analysen förväntade.

De organisationer som lär sig detta, kommer bli mycket snabbare och smidigare. De har möjlighet att kan bli riktigt lärande organisationer. Det räcker såklart inte med AI för att bli en lärande organisation, och det säger till och med AI-verktygen själva, om du frågar dem. (Prova!) 

För att bli en lärande organisation behövs bra chefer som stöder lärande, team och nätverk som diskuterar, lär sig och delar kunskap med varandra, och kanske framför allt medarbetare som vill lära sig och tar ansvar för sitt eget lärande!

När de sakerna finns på plats, så kommer AI-verktygen skapa turbo-effekt för lärandet.

#learningorgansation #learntech #futurelearningorganisation